Legfontosabb témák

A legjobb befektetések, legerősebb trendek nem a tréderek monitorjain, hanem gyakran a  körülöttünk lévő mindennapokban vannak. Amikor keresésre már csak a google-t használjuk, és velünk együtt a barátaink is beköltöznek a (kezdetben még) ingyenes gmailbe, vagy túrjuk a Zara-s polcot a leértékeléskor, mind mind egy befektetési sikersztorinak vagyunk a tanúi, méghozzá első kézből. Temészetesen nem minden hasznos termék jelent egyben jó befektetést is, de egy rákeresést sokszor megér a dolog, soha nem lehet tudni. Vannak ugyanakkor jelentős, több éven (vagy akár évtizeden) átnyúló folyamatok, amelyek kiváló befektetési témákat szolgáltatnak, és ahogy az ilyenkor lenni szokott, az adott sztorit a legtöbben már csak a csúcson veszik észre. Ilyen például az elmúlt években lezajlott IT forradalom, az okostelefonok térnyerése, vagy akár a nagy kínai menetelés, és az azzal párosuló korlátlan nyersanyagéhség az ezredfordulót követően. Mivel a statisztikák szerint egy cikk megkezdése után legtöbben kb 20 másodperccel később már el is kattintanak, itt az ideje a lényegre térnem: egy nagyon erős, és a mindennapjainkban is szemet szúró folyamat a világ lakosságának fokozatos elhízása, és az ezzel járó következmények. Érdemes végiggondolni ezt a szerintem az emberiség szempontjából nagyon veszélyes, és talán a mai napig nem kellően komolyan vett folyamatot. Természetesen nem váltottunk át életmódblogba, így elsősorban a befektetési lehetőségeket fogom itt is szemügyre venni. A legtöbb adatot és okosságot egy 2012 végi hosszú és alapos Merrill tanulmányban találtam, ahogy kiválóan összegyűjtötték a témával kapcsolatos infókat - a saját gondolatok így most kisebb teret kapak majd, de azért igyekszem. A WHO felmérése szerint globálisan mintegy 500 millió ember elhízott és 1,4 milliárd túlsúlyos. Itt álljunk egy definícióra! Sokan az ún. BMI indexet használják a kategorizálásra, amit könnyű kiszámolni: testtömeg (reggeli nagyvizit utáni) kg-ban   /      magasság méterben a négyzeten azaz pl egy 80 kilós 180 cm magas kománál:  80 / 1.8ˆ2 = kb 24.7 25-ös érték fölött számít valaki túlsúlyosnak (azaz a fenti példában szereplő barátunknak lassan nem árt odafigyelni), 30 fölött pedig elhízottnak. A 30-as értékhez azért meg kell küzdeni, a fenti 180-as embernek például 97 kg fölé kell hozzá mennie. Ez persze csak egy nagyon durva definíció, sok torzítás van benne (férfi vs nő, izomban vagy zsírban van-e az extra kiló), de nagyságrendileg azért helytálló. Az elhízás elsősorban az amerikai kontinenst sújtja, élen az USA-val, de Európa sem panaszkodhat. Az ázsiai országokben egyelőre nem súlyos a helyzet, de a negatív trend itt is egyértelmű. Minél sötétebb az ország a képen, annál nagyobb az elhízottak aránya A legutóbbi felmérések szerint az USA-ban a lakosság majdnem 70%-a túlsúlyos, és majdnem 1/3-a pedig elhízott. Brutál számok. Becslések szerint 2030-ra az elhízottak aránya meghaladja az 50%-ot. Mindez úgy, hogy közben mindenhonnan ömlik a hibátlan alakú pop- és filmsztárok és photosoppolt címlapok áradata, azaz egyértelműen a normál alkat a társadalmi ideál. Európában még nem ennyire súlyos a helyzet, de itt is erősen romló trend van, az elmúlt 20 évben az elhízottak száma megháromszorozódott. Amúgy a kontinensen belül a nőknél Málta és Anglia után a mi lányaink is felkerültek a dobogóra a 20% feletti elhízottsági aránnyal. Ázsiában egyelőre még nem ennyire súlyos a helyzet, de a trend ott is erősen emelkedő. Várhatóan így alakulnak a jövőbeli trendek: Gyanús persze, hogy ez az előrejelzés is az egyszerű "nézzük meg eddig mi volt, aztán húzzuk ki még pár évvel" jeligével készült, de azért így is figyelemre méltó a növekedési ütem. Azon kívül, hogy az elhízottság az amerikai kutatások szerint a páciensek 63%-ánál depressziót eredményez, nagyon megnöveli a cukorbetegség és a szívproblémák valószínűségét, valamint sokféle ráktípus is jobban sújtja az elhízottakat. Ha a piszkos anyagiakra térünk, a társadalombiztosításnak is egyre nagyobb kiadást jelent az elhízásból fakadó betegségek kezelése (és ezt még - a dohányosokkal ellentétben - a várható élettartam csökkenésével kapcsolatos "megtakarítás" sem csökkenti). Az USA-ban jelenleg az egészségügyi kiadások ötödét elhízással kapcsolatos problémák kezelésére fordítják. Az elemzők azt is kiszámolták továbbá, hogy az átlagos utas súlygyarapodása kioltja azt az üzemanyag megtakarítást, amelyet az autógyártók a hatékonyabb fogyasztású járművek kifejlesztésével érnek el. Az egyik légitársaság pedig arra panaszkodott, hogy mivel 2000 óta az átlagutas 2 kilóval nehezebb, az ebből adódó többletfogyasztás elviszi a régi operatív profit 13%-át. Ráadásul az aggasztó trend már az állatokat is veszélyezteti: Mi a fő oka az elmúlt évtizedekben beindult elhízáskórnak? Semmi meglepő: Egyre magasabb kalóriatartalmú ételeket eszünk - ebben óriási szerepe van a gyorséttermek elterjedésének - miközben nem igazán végzünk fizikai aktivitást. Különösen nagy szerep jut a magas cukortartalmú üdítőitaloknak, amelyek sokkal több kalóriát tartalmaznak, mint azt elsőre gondolnánk - az USA-ban a kalóriafogyasztás 35%-át ilyen lónyálakból viszik be. Érdekességként egy kis kockacukor-egyenértékes illusztráció (ha csak ennyi marad meg a posztból már megérte elolvasni): Mit lehet tenni?  Végiggondolva a helyzetet, előbb-utóbb nyilvánvalóvá válik (mint pl a klímaváltozásnál is), hogy ez egy fenntarthatatlan folyamat, ami ellen tenni kell. A lehetséges válaszok pedig magukban hordozzák a befektetési témákat, érdemes odafigyelni azokra a cégekre, amelyek olyan szektorokhoz kötődnek, ahol hátszelet biztosít az elhízás elleni harc. az állam szintjén: - Hasonlóan a dohányzás elleni harchoz, meg lehet nehezíteni az egészségtelen, elhízást okozó cuccok gyártóinak életét, akár jobb tájékoztatás megkövetelésével, vagy akár különadókkal.- Sokkal nagyobb támogatás az egészséges életmódot hirdető programoknak, tömegsportnak (a stadionépítesek mellett is)- Fontos már gyerekkorban elkezdeni a megelőzést, például a fiatalokat megcélzó mekis reklámok korlátozásával - egyébként az iparág önszabályozása is beindult már ezen az úton, valamint pl a Disney csatorna már nem sugároz többé egészségtelen kajákról szóló reklámokat. az egyén szintjén: (és ehhez kapcsolódnak a befektetési témák is) 1) gyógyszeres kezelések, a tünetek csökkentése, esetleg műtéti beavatkozás Egyelőre még nem sikerült kifejleszteni egy igazán hatékony gyógyszert, de azért több gyógyszergyártó próbálkozik vele rendületlenül. A mindenféle segédeszközöket gyártó cégek viszont egyértelműen profitálnak a páciensek számának növekedéséből. Ilyenek pl a cukorbetegség kezelésével kapcsolatos eszközök gyártói, vagy a nagy túlsúly (vagy éppenséggel a nagy túlsúllyal elkezdett sport) miatt tönkremenő izületek kezelésével foglalkozó cégek. A legradikálisabb megoldás, a gyomrot lecsökkentő gyűrű beműtésére is egyre nagyobb a kereslet. 2) egészségesebb étkezés Vitathatatlanul a legfontosabb terület. A jövőben várhatóan nagyobb szerep jut majd az egészségesebb étrendhez hozzájáruló, és magát jól a területhez pozícionáló gyártóknak. Ez a szegmens ráadásul az átlagosnál sokkal nyereségesebb, mert az egészséges táplálkozás nem olcsó mulatság. Ide tartoznak a biocuccok termelői, a mindenféle cukormentes, "light", csökkentett energiatartalmú termékek. Azok az élelmiszerláncok, amelyek ezeket az egészséges termékeket forgalmazzák, szintén egyre inkább versenyelőnyhöz jutnak majd, és persze magasabb haszonkulcsot tudnak majd érvényesíteni. A gyorsétteremláncok között is terjednek az egészségesebb alapanyagból dolgozók, mint pl a Chipotle, amelynek igazán jól sikerült a "food with integrity" brandépítés, és ezt a kiugró növekedése, és (sajnos) árazása is mutatja.  3) táplálékkiegészítők A fogyáshoz, sporthoz (gyúráshoz) rengetegen használnak mindenféle táplálékkiegészítőket, vitaminokat és egyéb nyalánkságokat. Ez a piac ráadásul még egyáltalán nincs konszolidálva, és szabályozva sem, ráadásul Kínában még szinte egyáltalán nem nyert teret, így óriási potenciál van benne.  4) sportszergyártók Hosszú távon a tömegsport minél nagyobb elterjedése várható. Rengeteg magas minőséget előállító gyártó van, ahol érdemes figyelni a növekedési mutatókat. Itt is érdemes kiemelni Kínát, ahol a fejlett piacokhoz képest aránytalanul kevés sportszer fogy, de a szegmens növekedési üteme 30% fölötti, azaz rohamosan hozzák be a lemaradást.

Tovább a blogra

Hozzászólások

Hozzászólás írásához be kell lépnie, vagy ha még nem regisztrált nálunk, regisztráljon!