Az idei évtől a külpiacon is kamatoztatják tudásukat a Vasútvill Kft. szakemberei

A magyarországi vasútvonalak villamosítottsága 2019-re elérte a 41 százalékot, amelyben kulcsszerepe volt az idén 70 éves Vasútvill Kft-nek. A legnagyobb magyarországi felsővezeték-építő vállalat szakemberei három generáció leforgása alatt összesen mintegy 3000 kilométer hosszan építették ki a felsővezeték-hálózatot. A vasút-villamosítási beruházások 2016 óta kaptak új lendületet, a folyamatban lévő projektek közül pedig kiemelkedik az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakaszának 2021 tavaszáig tartó villamosítása. Idén a Vasútvill Kft. külpiacra lépésének előkészítése is megkezdődött, amelynek részeként ősszel az első németországi megbízás teljesítésére is sor került.

Budapest, 2019. november 28. November 27-én tartották meg a legnagyobb magyarországi felsővezeték-építő vállalatként számon tartott Vasútvill Kft. alapításának 70. évfordulójára rendezett ünnepséget a Szépművészeti Múzeumban. A vállalat hét évtized alatt gyakorlatilag az összes nagyobb magyarországi vasút-villamosítási projekt megvalósításában szerepet vállalt, így a teljes magyarországi vasútvonal-hálózatból mintegy 3000 kilométer hosszan a Vasútvill szakembergárdája építette ki a felsővezeték-hálózatot vagy működött közre a villamosításában.

Az eseményen részt vett Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója is. „A Magyar Államvasutak mintegy 7600 km-es hálózatán évente több tíz millió utast és árutonnát szállítunk több százezer személy- és tehervonat közlekedtetésével. Mára eljutottunk oda, hogy – új villamosítási munkák mellett – az elmúlt évtizedekben kiépült hálózatok rehabilitációja folyik, melyek mostanra megérettek az átépítésre, korszerűsítésre. Ennek elvégzéséhez elengedhetetlen az erős szakmai kapcsolatok kiépítése és fenntartása azokkal a szakcégekkel, amelyekkel közösen tudunk dolgozni az infrastruktúránk fejlesztésén, karbantartásán. Ebben a szakmai munkában az egyik fontos partnerünk a Vasútvill Kft., amellyel hosszú évek óta dolgozunk együtt és több évtizedes kapocs köt össze minket” – mondta Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója.

Magyarországon elsőként a Budapest–Hegyeshalom vasútvonalon indult el a villamos vontatás 1932-ben, majd a Budapesti Vasútigazgatóság IV. Osztályának felügyelete alá rendelve 1949-ben alakult meg a MÁV Villamos Felsővezeték Építésvezetőség, a mai Vasútvill Kft. jogelődje. A rendszerváltást követően önálló vállalattá alakult szervezetet 2001-ben privatizálták és cseh tulajdonba került, 2017 januárja óta van újra magyar tulajdonban. A villamosított vasútvonalak aránya 2019-ben Magyarországon elérte a 41 százalékot, ami jelentős elmozdulást jelent az ezredforduló környékén évekig stagnáló 35 százalékos szinthez képest. A több mint 200 főt foglalkoztató Vasútvill Kft. pedig ma is piacvezető a vasút-villamosítás terén. A vállalat árbevétele tavaly meghaladta a 16 milliárd forintot, miközben az elmúlt években végrehajtott technológiai fejlesztések és eszközbeszerzések eredményeképpen a műszaki kapacitása akár évi 200 kilométer felsővezeték rekonstrukcióját vagy kiépítését is lehetővé teszi saját erőforrásból.

A felsővezeték-építés fókuszában ma már Európa-szerte a korábban kiépült hálózatok rehabilitációja áll, ám a közlekedési szektor fenntarthatóvá tétele érdekében az elmúlt években az egész kontinensen friss lendületet kaptak az új fejlesztések. Ezzel összefüggésben a Vasútvill Kft. szakemberei 2017 óta – egyebek mellett – Budapest-Esztergom, a Püspökladány-Ebes, a Kelenföld-Százhalombatta, a Százhalombatta-Pusztaszabolcs, illetve a Rákos-Hatvan vasúti szakaszokon végeztek eredményes villamosítási, illetve korszerűsítési munkálatokat, vagy dolgoznak jelenleg is alvállalkozóként a projekten. Mindezek mellett a társaság az idén júliusban újonnan átadott 46,3 kilométer hosszúságú Mezőzombor-Sátoraljaújhely szakaszon fővállalkozóként bizonyíthatott.

A Vasútvill Kft. jelenleg is öt nagy projekten dolgozik. Ezek közül kiemelkedik az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakasza, ahol a kivitelezéssel megbízott ÉB 2018 Konzorcium vezetőjeként a cég 2019 őszén kezdte meg a villamosítási munkálatokat.

 „A villamosított vasútvonalak aránya még mindig jelentősen elmarad az Európai Unió 53,7 százalékos átlagától, de az elmúlt években elindult beruházások révén lépésrőllépésre közelebb kerülünk ahhoz, hogy az összes, nagy forgalmat lebonyolító, vagy nemzetközi hálózatba kapcsolt magyarországi vasútvonal villamosítása befejeződjön. A villamosított vonalak egyszerre kínálnak környezetbarát és komfortos megoldást a tömegközlekedésre, valamint segítik elő a vasúti áruszállítás feltételeinek javítását” – mondta Homlok Zsolt, a Vasútvill Kft. többségi tulajdonosa.

A magyarországi fejlesztések mellett a Vasútvill Kft. 2019-ben megtette az első lépéseket a külpiacokon történő megjelenés irányába. Így idén áprilisban a Vasútvill Kft. együttműködési megállapodást kötött a DB Bahnbau Gruppe GmbH-val. Az egyezség értelmében a német állami vasúttársaság leányvállalata saját kapacitásai kiegészítésére igénybe veheti a Vasútvill Kft. vasútépítő erőforrásait, ami megteremti a feltételeket a két magyar építőipari vállalat számára a németországi piacra lépéshez. Az első németországi munkára az idén ősszel került sor.

„A magyar szakcégek tevékenységét mindig is elismerés övezte, ezért fontos, hogy a vasútépítés területén dolgozó vállalatok versenyképességét és potenciálját tovább erősítsük. A technológiafejlesztés mellett ehhez szakmai partnerekre, egymás kapacitásait kiegészítő szakcégekre, kiszámítható beszállítókra, valamint megfelelő felkészültséggel bíró tervezőkre, mérnökszervezetekre, van szükség. Ennek révén a magyar kivitelező vállalatok versenyképessége idehaza és az országhatáron túl is tovább erősíthető a következő években” – hangsúlyozta a Vasútvill Kft. többségi tulajdonosa.

Csak a legfontosabb gazdasági hírek

Nem kell tovább keresgélnie a híreket. Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy a legfontosabb gazdasági hírek találják meg Önt.

E-mail cím:

Hozzászólások

Hozzászólás írásához be kell lépnie, vagy ha még nem regisztrált nálunk, regisztráljon!