Mielőtt a koronavírus-járvány rátelepedett a mindennapokra, a klímaváltozás és annak üzleti vonatkozásai kínálták az egyik „legforróbb” témát a gazdasági médiának. Már pedig ha végre megszabadulunk a COVID-19-től, az üzleti szféra kénytelen lesz újra a fenntarthatósági kérdésekre összpontosítani az erőforrásait. A vállalatokkal szemben támasztott elvárások egyre nagyobbak lesznek, főleg azokon a területeken, ahol a konkurencia már lépéseket tett az ügyben. Cikkünkben megnéztük, mely kérdésekre összpontosulhat a legnagyobb figyelem a következő időszakban.

 Az ellenség, aki előttünk jár: a szén-dioxid

A napokban jelentette be az XPRIZE, hogy Elon Musk és alapítványának finanszírozásával pályázatot ír ki szén-dioxid kivonási megoldások kifejlesztésére. A verseny lényege, hogy 100 millió dollárt osztanak ki az első három helyezettnek, akik a legjobb tervezeteket adják be arra, hogyan lehet kivonni a levegőből a szén-dioxidot. A verseny négy éven keresztül tart majd, konkrét gyakorlati és megvalósítható javaslatokat várnak, hiszen a tét nagy: ha nem történik radikális változás, 2100-ra 6 C-kal emelkedhet a globális átlaghőmérséklet. (Telex)

Ennek a rendkívül veszélyes környezeti változásnak az elsődleges oka pedig a szén-dioxid, amelynek a kibocsátását az XPRIZE szerint nem elég csak korlátozni, a levegőből ki kell vonni azt.

Szén-dioxid keletkezik az élet minden területén, de a kibocsátásáért jórészt a termelés a felelős. Épp emiatt tűzte zászlajára a nagyvállalatok zöme a karbonsemlegességet.

Gazdasági trend, amely megmentheti a Földet

A karbonsemlegesség kifejezés arra utal, ha egy adott szervezet nullára redukálja a teljes tevékenysége során kibocsátott szén-dioxid mennyiségét. Az Európai Unió rendeletben vállalta, hogy 2050-re eléri a teljes karbonsemlegességet, de az utóbbi időben már a legnagyobb cégek is elkezdték kommunikálni, hogy pár éven belül meg kívánnak felelni ennek az elvárásnak. Mivel egyre több multinacionális vállalat, köztük – néhány ismert példánál maradva – a Bosch (már 2020-ra), az Amazon, a Microsoft, vagy a Nespresso is kommunikálja a karbonsemlegességét, így a konkurencián is ott van a nyomás, hogy ennek eleget tegyen. Olyan trend ez, amely szinte a teljes gazdaságon végigvonul majd.

Az autógyártóknál pedig ez nem csak a környezeti célokról vagy a trendeknek való megfelélésről szól, hiszen 2021-től bírságot szabnak ki azokra az autókra, amelyek szén-dioxid kibocsátási átlaga meghaladja a 95g/km-t. Ezért is kénytelen immáron az autóipari cégek zöme elektromos- vagy hibridautókat fejleszteni, kibocsátást csökkentő technológiákkal előállni, más gyártókkal közreműködni, vagy esetleg az árazással és a marketinggel irányítani a vásárlókat a környezetkímélőbb autók beszerzésére.

Nem minden a szén-dioxid

Ismerve a gazdaság működését, kijelenthetjük, hogy a karbonsemlegesség és szén-dioxid kibocsátás lesz a következő évek „slágertémája”, ugyanakkor az éghajlatválság problémaköre szélesebb spektrumot ölel fel a szén-dioxid kibocsátásnál. Természetesen a karbonsemlegesség szignifikáns tényező lehet a „Föld megmentésében”, de fontos, hogy az emberiség ne feledkezzen meg az olyan problémákról sem, mint a vízhiány, a túlfogyasztásból fakadó rengeteg hulladék és a természeti katasztrófák elleni védekezés, amelyekre nem elég egy hosszútávú „szén-dioxidmentesítési terv”. Ebből kifolyólag várható az is a globális gazdaság nagyobb és kisebb szereplői felől, hogy ezeket a kérdésköröket is befűzik majd CSR-tevékenységeikbe és megpróbálnak a karbonsemlegesség hirdetésénél összetettebb környezetvédelmi programmal kiállni. A kreativitás nem ismer határokat, a cél pedig rendkívül fontos.

Nem lehet megkerülni

A klímaválság tehát nem szűnt meg a koronavírus-járvány és a lezárások miatt. Amint túlleszünk a pandémián, biztosak lehetünk benne, hogy a fenntarthatóság lesz a leginkább visszatérő hívószó a PR kampányok tervezésénél. Nem véletlenül, hiszen sosem volt még ennyire szüksége az emberiségnek arra, hogy a nagyvállalatok priorizálják a környezetvédelmi tevékenységeiket. Bízunk benne, hogy ennek meglesz az eredménye, hiszen a remény továbbra is él, hogy megakadályozzunk egy globális környezeti katasztrófát.

Ugyanakkor a fenntarthatóság egyszerre új lehetőséget is nyit az üzleti szektor részére. Így a A PwC Global Economy Watch for 2021 – From the Great Lockdown to the Great Rebound – (Világgazdasági előrejelzés 2021-re – a nagy lezárástól a nagy fellendülésig) című elemzése szerint a környezeti kérdések 2021-ben kiemelt hangsúlyt kapnak, lehetőséget kínálva a nettó nulla kibocsátásra történő gazdasági és politikai átmenet felgyorsítására. A főbb kereskedelmi tömbökben, így az Egyesült Államokban, Kínában és az Európai Unióban idén az éghajlatváltozásról szóló Párizsi Megállapodáshoz kapcsoló jelentős beruházások és szakpolitikai változások várhatók.

A környezetvédelmi projektek közvetlen finanszírozására szolgáló zöld kötvények a fix hozamú értékpapírok globális piacának jelenleg kevesebb mint 5 százalékát teszik ki. 2021-ben a zöldkötvény-kibocsátás várhatóan összességében több mint 40 százalékkal nő, és értéke – első alkalommal – meghaladja az 500 milliárd amerikai dollárt. Emellett tovább nő majd a befektetői érdeklődés a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) alapok iránt, melyek 2025-ig az összes európai befektetési alap akár 57 százalékát tehetik ki.

Az elemzés rámutat, hogy a megújuló energiaforrások felhasználásával történő villamosenergia-termelés aránya világszerte tovább nő, és az EU, India és Kína növekvő kapacitásának köszönhetően valószínűleg gyors ütemben bővülnek a fotovoltaikus napenergia (PV) termelési kapacitások. A jelenlegi trendek mellett a globális villamosenergia-termelési szektoron belül a fotovoltaikus napenergia-termelési kapacitás 2023-ra a földgáz-, 2024-re pedig a szénalapú termelési kapacitást is meghaladhatja.

Csak a legfontosabb gazdasági hírek

Nem kell tovább keresgélnie a híreket. Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy a legfontosabb gazdasági hírek találják meg Önt.

E-mail cím:

Hozzászólások

Hozzászólás írásához be kell lépnie, vagy ha még nem regisztrált nálunk, regisztráljon!