Legfontosabb témák

Multinacionális vállalattal fejleszt közösen egy soproni magyar kkv, friss innovációjuk az „öko-LED” lámpaüveg, ami radikálisan csökkentheti a közvilágítás energiafelhasználását.

Kevés maHirschler Judit_total_kicsigyar családi vállalkozás mondhatja el magáról, hogy a XIX. században alapították, ráadásul világégéseket és rendszereket túlélve indulása óta folyamatosan, ugyanabban a városban működik. A soproni Hirschler Glas azonban ilyen, hiszen amióta 1899-ben Hirschler Rudolf – a jelenlegi ügyvezető igazgató, Hirschler Judit dédapja – megalapította üveg- és tükörmegmunkálással foglalkozó vállalkozását, már a család negyedik generációja működteti, irányítja azt. Persze a technológia, a piaci és működési feltételek, valamint a termékkör folyamatosan változott a 115 év alatt.  A cég jelenleg az autóipar speciális szegmensére fókuszál, és a legnevesebb munkagépgyártók számára készít visszapillantó tükröket, ráadásul magyar alapanyagból, saját fejlesztésű technológiával és gépekkel. Közben azonban a közvilágítás területén is komoly fejlesztésekben működnek közre, ilyen például a Guardian orosházi üveggyárral közösen kifejlesztett „öko-LED” lámpaüveg, ami töredékére csökkenti a közvilágításban használt fényforrások energiafelhasználását. De mire megy egy innovatív termelő közepes vállalkozás ma Magyarországon, milyen lehetőségei, kitörési pontjai vannak, és lehet-e együttműködni a legnagyobb multinacionális vállalatokkal úgy, hogy a magyar cég ne alárendelt, hanem partneri szerephez jusson?

eco.hu: Ha 115 éve folyamatosan működnek, hogyan úszták meg az államosítást?

Hirschler Judit (H.J.): Minket nem államosítottak, mivel Sopron határterület volt. Itt akkoriban megállt az élet, így persze fejlesztések sem történtek.

eco.hu: És hogy jött az autóipar? A dédapja aligha ezen a területen kezdte a munkát.

H.J.: Dédapám anno üvegezéssel, üvegfúvással, ólomüvegezéssel kezdte, például a Kolozsvári Nagytemplom ólomüvegeit is nagyapám csinálta. Később apám vette át a céget, aki az akkor bimbózó autóiparban látott fantáziát, és elkezdett visszapillantó tükröket gyártani. Az Ikaruson és az Afiton lettünk nagyok, olyannyira, hogy édesapám úgy döntött, abbahagyja az üvegezést, és kizárólag a visszapillantó-tükrök gyártására koncentrál. Én már ebbe születtem bele.

eco.hu: Mára nem sok maradt a hajdani Ikarusból. Hogy sikerült piacot váltani?

H. J.:  Óriási pofon volt, amikor a szovjet katonákkal együtt a volt szovjet piacokat is feketelistára tettük, és egy tollvonással megszakítottuk gazdasági kapcsolatainkat legfontosabb partnereinkkel. Mivel akkoriban egy állami közvetítőn, az INTERAG Rt-én keresztül álltunk kapcsolatban az orosz cégekkel, a rendszerváltás után a vevőinkkel is megszakadt a kapcsolat. Ez kritikus időszak volt a vállalkozásunk életében.

Az mentett meg bennünket, hogy rátaláltunk az angol Britax-ra, aki a Caterpillarnak, a JBC-nek és a John Deernek szállít komplett visszapillantó-tükröket. Ez számunkra kitörési lehetőséget jelentett. Ez a terület mára teljes egészében kiváltotta a magyar buszgyártás összeomlása után maradt űrt. Olyannyira, hogy 2013-ban már 180 ezer négyzetméter üveget dolgoztunk fel, ami 2 millió visszapillantó-tükröt jelent.

eco.hu: Mi a helyzet az olyan új magyar buszgyártókkal, mint a Nabi vagy a Credo? Logikusnak tűnik, hogy a helyi gyártóknak szállítsanak be.

H. J.: A Nabi és a Credo esetében nincs jelentős beszállítási lehetőség, mert nincs saját fejlesztésük, hanem más gyártók levédett szériaelemeit vásárolják meg, és ezekből építik a járműveiket. A jövőben szeretnénk a Volvo-Rába programban részt venni, esetleg a magyar autógyártó projektekbe bekapcsolódni. A Volvo-Rába projektbe már be is kerültünk, mint beszállító, de az még kialakulóban van.

eco.hu: Személyautókhoz is készítenek tükröket? A győri Audi és az esztergomi Suzuki után már a kecskeméti Mercedes gyár is gőzerővel üzemel.

H. J.: Nem, a személyautó tükrök piacán jelenleg, Magyarországon nem vagyunk jelen. Terveinkben szerepel ezen piaci szegmensben is beszállítóként részt venni, azonban ezen a piacon az európai konkurens gyártók mellett a kínai konkurenciával is meg kell küzdeni. A Kínában gyártott nyersüveg – köszönhetően az állam által dotált energiaáraknak – a felébe kerül annak, mint amennyiért az Európában beszerezhető.

eco.hu: Értem, tehát, jelenleg maradnak a munka- és a mezőgazdasági gépek, ahol nagyobb a hozzáadott érték. Önök mit csinálnak tulajdonképpen az üveggel?

H. J.: Először is Guardiantől megvásároljuk az alapanyagot, amit felvágunk. Azért beszélek mindig erről a cégről, mert ők az egyetlen magyarországi síküveggyár, ráadásul a Guardian nem csak szállít nekünk, hanem közös fejlesztéseink is vannak, ami egy multi és egy magyar kkv esetében meglehetősen ritka. A felvágott üveget saját fejlesztésű robotcellában, robotokkal megcsiszoljuk, lemossuk, majd következik a minőségellenőrzés. A hibátlan üvegeket azután saját fejlesztésű hajlító kemencében meghajlítjuk a vevő igényei szerint. Ezután úgynevezett katódporlasztásos eljárással – ahol az üvegből tükör lesz – különleges bevonatot kapnak az üvegek, ez lehet alumínium vagy króm. Ezt követően ellenőrizzük a reflexiót is, vagyis a fényvisszaverődés mértékét, amire nagyon szigorú előírások vannak. Ha alumínium bevonatú a tükör, akkor azt komoly korrózióvédelemmel is el kell látni. Ezután jön a legnehezebb rész, a formára vágás, amihez szintén saját fejlesztésű CNC vágót, valamint robotokat használunk.

Vágást követően – ha szükséges – megcsiszoljuk az üveget, majd lemossuk, végül szilánkmentesítő fóliával látjuk el, ami biztosítja, hogy ha a tükör összetörne, akkor se eshessen ki belőle egy milliméternél nagyobb darab. Végül raklapra csomagoljuk a terméket, és kiszállítjuk az ügyfélnek.

eco.hu: Ezek szerint nagyon összetett munkafolyamatról van szó. Az sem gyakori, hogy ennyi saját fejlesztésű megoldást használjon egy kkv.

H. J.: Házon belül van egy saját fejlesztői részlegünk, ez dolgozza ki az újabb és újabb megoldásokat, illetve tervezi a gépeink zömét. Univerzális robotokat is vásárolunk, ezekhez ugyancsak mi fejlesztjük a szoftvert és az összes kiegészítőt.

Eco.hu: Mi okozza önöknek most a legnagyobb nehézséget? De inkább megfordítom a kérdést, mivel lehetne egy önökhöz hasonló közepes méretű termelő vállalkozás életét megkönnyíteni?

H. J.:  Ha a kínai dömpinget nem állítja meg valaki, akkor ismét lefelé mehet a termelés. A dotált kínai termékekkel ugyanis nem lehet versenyezni, hiszen ott gyakorlatilag az állam szubvencionálja az exportot. De az ottani vállalatok bér és járulék mértéke is messze elmarad a hazaitól.

A másik érzékeny pont a magas energiaár, ugyanis az üveggyártás rendkívül energiaigényes, így az alapanyag és a bér után ez a harmadik legnagyobb költség. Tíz százalékos árcsökkenés már jelentős, havi 500-600 ezer forintos megtakarítást jelentene a mi esetünkben.

De nem csak az elfogyasztott energia drága Magyarországon, hanem a sajátos kialakult rendszer végett olyan költsége is a fogyasztót terhelik, mint például a vásárolni kívánt plusz elektromos energiához tartozó transzformátor fejlesztéshez történő hozzájárulás. A szomszédos Ausztriában mindez elképzelhetetlen, ott a vállalkozó megadja az igényeit, a szolgáltató pedig kiépíti szükséges infrastruktúrát, majd szolgáltat.

Eco.hu: Úgy tűnik, akkor nagyon várják az ipari rezsicsökkentést.

H. J.: Igen, de ahogy mondtam, nem csak a felhasznált energia ára magas, hanem nagyon sok a szolgáltatók által áthárított költség. A jelenlegi elektromos csatlakozási pont (trafóház) kapacitása teljes mértékben ki van terhelve. Amennyiben több elektromos teljesítményt szeretnénk vételezni, úgy a trafóbővítés költségéből jelentős részt a szolgáltató felé, hálózatfejlesztés formájában kellene fizetnünk.

Eco.hu: Mi a helyzet a finanszírozás terén?

H. J.: Van egy nagy projektünk, egy részben saját fejlesztésű új bevonó sor, amivel sok energiát megtakaríthatnánk. Ennek egy részét a Növekedési Hitelprogram keretében felvett hitelből, míg a másik részét pályázati forrásból terveztük finanszírozni. A hitelt meg is kaptuk, ám az Innovációs és telephelyfejlesztési pályázaton hiába nyertünk, illetve kötöttük meg a szerződést, végül forráshiány miatt mégsem jutottunk hozzá a megígért 20 millió forinthoz. Ez egy magunkfajta vállalkozásnak óriási összeg, és nagy segítség volna a fejlesztéshez. Ráadásul így most az NHP hitelt is törlesztjük, miközben a gépsor még nem dolgozik.

Eco.hu: Milyen kitörési pontokat, fejlesztési lehetőségeket látnak a jelenlegi piaci helyzetben?

H. J.: Folyamatosan keressük az újabb lehetőségeket, egyik ilyen a keleti piacok felé történő nyitás. Sajnos ez rendkívül nehéz, mert az ottani gazdaság más logika szerint működik, mint a nyugati, így kapcsolatok, állami segítség nélkül nehéz beszállítóként bekerülni. Legutóbb Nyizsnyij Novgorodban tárgyaltunk arról, hogy a Lada gyár beszállítói legyünk. Volt is esélyünk, mert rossz minőségű tükröket vesznek, ráadásul drágán, így jól jártak volna a mi termékünkkel. Az üzlet végül mégsem jött össze, pedig ezzel megdupláztuk volna a termelésünket. De a keleti piacokon nagyfokú rugalmasság is kell a sikerhez. A nehézkes import vámügyintézés és egyéb hivatali korlátok rendkívül átláthatatlan és bonyolult, esetenként korrupt rendszere nagyon megnehezíti a szállítást erre a piacra.

Van azonban egy teljesen más irány, ami a világítástechnikában jelenthet óriási előrelépést. Az orosházi Guardiannal közösen kifejlesztett „öko-LED” lámpaüvegünkkel ugyanis radikálisan csökkenthető az ipari létesítmények külső megvilágítására, illetve a közvilágításra használt lámpák energiafelhasználása. Ha elindul a gyártás, akkor ez tizedével növelheti meg a Hirschler Glas termelési mennyiségét. A közös öko-LED projekt egyértelmű bizonyíték arra, hogy egy Magyarországon működő multinacionális nagyvállalat és egy magyar családi vállalkozás az ipari újítások területén is lehetnek stratégiai partnerek. Ebben bízunk nagyon.

Fülöp Norbert

Csak a legfontosabb gazdasági hírek

Nem kell tovább keresgélnie a híreket. Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy a legfontosabb gazdasági hírek találják meg Önt.

E-mail cím:

Hozzászólások

Hozzászólás írásához be kell lépnie, vagy ha még nem regisztrált nálunk, regisztráljon!